LES RRRRRRRR



INTERVENCIÓ LOGOPÈDICA:
Objectius:
·       Conscienciació del dèficit fonològic
·       Aprendre a posicionar la llengua per tal de produïr els fonemes afectats i exercitar el moviment i la força.
·       Exercitar els seus músculs bucofonatoris.
·       Aprendre a utilitzar els òrgans bucofonatoris.
·       Aprendre l’hàbit masticatori.

PROGRAMACIÓ DE LES ACTIVITATS PER SESSIONS:
Aquesta primera sessió estaria destinada a intentar conscienciar del problema. Seguidament caldria fer un estudi profund i acurat del desenvolupament funcional dels seus òrgans bucofonatoris i de la dificultat del dèficit de pronuncia dels fonemes /r/ i /s/. A partir d’aquí s’haurien de programar les següents sessions en funció de les seves necessitats.
El objectiu principal que cal assolir, és aconseguir una musculatura òptima, per tal de que pugui produir aquests fonemes, per tant, cal realitzar les següents pràxies:

Pràxies de Buf:
Aquestes faran prendre consciència del control de l’aire, la direcció i força quan expirem. Consistiran en una sèries d’exercicis a treballar periòdicament. Primerament farem que l’infant intenti bufar en direcció central i lateral i amb la força suficient per apagar una sèrie d’espelmes a diferents distàncies.
Altre activitat per continuar treballant l’expiració consistirà en fer arribar una pilota d’un costat de la taula a l’altre controlant-la bufant.
Amb un xiulet farem fer-li xiular a batzegades, farà una sèrie de bufades fortes i fluixes, curtes i llargues.

Pràxies linguals:
Per tal de treballar l’elasticitat i el to muscular de la llengua l’infant haurà de realitzar una sèrie d’exercicis. Dins d’aquests exercicis podem destacar el fer passar la punta de la llengua pels llavis, rentar-te les dents amb la llengua, passar la llengua per tot el paladar(d’anterior a posterior), imitar el pas d’un cavall, etc.

Pràxies labials:
Aquestes aniran dirigides a augmentar to muscular i moviment dels llavis. Els exercicis consistiran en fer petons sonors, riure sense ensenyar les dents, fer l’avi desdentat, fer morrets, desplaçar els llavis cap als costats, obrir i tancar la boca al màxim i fer-li dir les vocals.

Sessió 3:
caldria destinar els primers 10 minuts de cada sessió a realitzar les pràxies anteriorment esmentades, fins a aconseguir una bona rehabilitció. Cal tenir en compte que aquests exercicis han d’anar variant i que presentar-li d’una manera motivadora, realitzant diversos jocs i activitats; joc de la oca, dibuixos...
A partir d’aquí cada sessió s’haurà d’anar adaptant en funció de les necessitats que vagin apareixent. En aquesta sessió seria convenient aprendre a situar la llengua en la producció dels fonemes, una de les activitats per tal d’aconseguir aquest objectiu seria localitzant-li els punts d’articulació on ha de colocar la llengua. Un exemple d’activitat seria posant-li un aliment dolç (xocolata) als alveols per a que ella localitzi el punt on ha de col·locar la llengua per tal de fer una correcta producció dels s¡dos fonemes.


Sessió 4:
Com hem esmentat anteriorment, els primers 10 min, estaran destinats a realitzar les pràxies.
Trobem important dedicar una sessió complerta a la millora de l’hàbit de la masticació, ja que, aquesta dificultat no només afecta a la producció d’aquests fonemes, si no que a llarg termini pot desencadenar problemes en la  deglució i conseqüentment en la digestió.
Una de les activitats que es podrien dur a terme seria mastegar una poma i així intentar corregir el seu mal hàbit.

Sessió 5:
·       10 minuts destinats a pràxies.
·       10 minuts destinats a la conscienciació dels punts articulatoris.
En aquesta cinquena sessió, sempre tenint en compte la seva evolució, començarem a introduir el treball directe de la pronuncia dels fonemes /r/ i /s/.
Una bona manera de treballar-ho seria a través d’unes làmines en les quals apareguin imatges que continguin els fonemes que cal rehabilitar.
Producció de la /r/ simple:
·       Posició intervocàlica . Ex: Cara.
·       /dr/. Ex: quadrat, drap
·       /tr/: Ex: tres, tractor

Producció /r/ múltiple: (Alguns exemples)
·     A principi de mot. Ex: ratolí
·     Intervocàlica: Ex: carro



Producció de la /z/:
·       Intervocàlica. Ex: Casa, Rosa.
Producció de la /s/:
·       A principi de mor. Ex: Sol, Sardina, Samarreta.
·       Intervocàlica. Ex: Classe.
·       A final de mot. Ex: Pastís.
·       Contacte consonàntic. Ex: estoig.

Sessió 6:
En aquesta sessió a partir de la seva evolució positiva, el temps destinat a les pràxies i a la conscienciació dels punts articulatoris es veurien reduïts, per tant, es faria una rehabilitació més concreta en aquests fonemes.
Activitats:
·       Cantar cançons on apareguin els fonemes /r/ i /s/.
·       Embarbussaments.
·       Dites
·       Seguir ritmes de cançons amb els fonemes /r/ i /s/.
Exemples:
Tres tristes tigres comen trigo en un trigal.
Cançó: sol solet.








Sessió 7:
S’ha observat una notable millora en la producció d’aquests fonemes.
Activitats:
·       Avaluació del seu llenguatge dirigit i espontani per comprovar si ha integrat tot el que s’ha treballat a les darreres sessions de logopèdia.
En vista que ha integrat positivament la majoria dels objectius establerts a l’inici de la intervenció, considerem oportú donar-li l’alta, tot i que amb un seguiment i amb un protocol d’activitats que ha de continuar treballant a casa per tal de no perdre els hàbits adquirits.
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada